Jedz zdrowo – zwłaszcza w czasie pandemii
0

Internet tonie w przepisach na specyfiki, które rzekomo mają uchronić nas przed zakażeniem SARS-CoV-2. W rzeczywistości nie istnieje żaden lek,  suplement diety ani produkt spożywczy, który da nam odporność na koronawirusa, gdyż odporności przeciwzakaźnej nie da się „wzmocnić” z zewnątrz. Ale można pomóc swojemu organizmowi w tym trudnym czasie.

Jak informują immunolodzy z Polskiej Akademii Nauk: „Wszelkie preparaty witaminowe, mieszanki minerałów i witamin, naturalne wyciągi roślinne i zwierzęce, a w szczególności preparaty homeopatyczne, które przedstawiane są jako ”wzmacniacze odporności”, nie mają żadnego znaczenia dla rozwoju odporności przeciwzakaźnej. Nigdy nie wykazano ich działania wspomagającego pracę układu odpornościowego, a ich reklamowanie jako preparatów wzmacniających odporność jest zwykłym oszustwem.” (za: https://informacje.pan.pl/index.php/informacje/materialy-dla-prasy/2909-koronawirus-zalecenia-immunologow)

Nie oznacza to, że jesteśmy zupełnie bezradni. Izolacja społeczna, praca zdalna czy domowa kwarantanna nie sprzyjają zdrowemu trybowi życia. Dlatego tym bardziej należy przyłożyć wagę do tego, co jemy i zadbać o codzienną dietę. Przestrzeganie kilku poniższych wskazówek pomoże pozostać w formie i wzmocnić odporność.

Eksperymentuj w kuchni

Choć nie możesz wychodzić z domu, to bez trudu zrobisz zakupy online – również tych świeżych produktów, jak owoce i warzywa, bezcenny składnik każdego posiłku. Zadbaj o to, by tak rzeczywiście było i przejrzyj pomysły na smaczne, lekkie, ale pożywne dania z warzywami w roli głównej. Czas ograniczonych kontaktów społecznych to bowiem idealny moment, żeby wypróbować wszystkie fantastyczne przepisy z internetu lub zajrzeć do kuchennego notatnika po babci. Gotując samodzielnie w domu, będziesz mieć pewność, że jesz zdrowo, a jednocześnie poprawisz swoje zdolności kulinarne i uchronisz się przed niepotrzebnym ryzykiem zakażenia.

Jedną z pułapek siedzenia w domu jest jedzenie nieregularne lub monotonne. Postaraj się utrzymać rutynę posiłków, którą miałeś przed rozpoczęciem epidemii. Jedz 5 razy dziennie, zaczynając od porządnego i sycącego śniadania, a kończąc na lekkiej kolacji na 3 godziny przed snem. Jedz różnorodnie, a małe napady głodu zwalczaj owocem lub garścią orzechów.

Witamina D

Odpowiada za silne kości i zęby, ale także chroni przed depresją i anemią. Wytwarzana jest podczas kontaktu skóry z promieniami słonecznymi, a tych po prostu nie ma w mieszkaniach! Zadbaj o suplementację witaminy D. Otwórz okno lub wyjdź na balkon i urządź sobie chwilę kąpieli słonecznej.Zaledwie kwadrans spędzony z twarzą do słońca sprawi, że poczujesz się lepiej. Pomogą w tym produkty bogate w witaminę D: ryby, jajka, oleje roślinne (w tym oliwę z oliwek i olej lniany), sery pleśniowe i te długo dojrzewające.

Na ostro

Nawet jeśli nie jesteś fanem pikantnych dań, postaraj się uzupełnić swoje posiłki w pieprz oraz paprykę chili. Zawarta w nich piperyna oraz kapsaicyna pomagają zwiększyć przyswajanie witamin, działają przeciwzapalnie, pozytywnie wpływają na układ odpornościowy i pomagają pozbyć się toksyn z organizmu. Obie te substancje są również doskonałymi przeciwutleniaczami. Skorzysta też uroda – zarówno piperyna, jak i kapsaicyna wspomagają odchudzanie i spowalniają powstawanie nowych komórek tłuszczowych.

Graj w zielone!

Zielone warzywa liściaste, takie jak sałata, szpinak, jarmuż czy rukola, są cennym źródłem folianów oraz żelaza i witaminy K, które odpowiada za prawidłowe krążenie i krzepliwość krwi. Przemycaj je w posiłkach tak często jak się da. Nasz typ: jarmuż możesz uprażyć w piekarniku i podać jako chipsy. To prawdziwa gratka dla fanów chrupania przed telewizorem!

Zostaw komentarz

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

0

X